Kabinet Dapur DIY Eksperimen

Kali ni nak saya nak cerita pasal kabinet dapur mak mertua saya. Kabinet ni cuma eksperimen pertama saya. Kabinet ni jugak projek masa cuti sekolah hujung tahun 2015 masa balik cuti ke Terengganu. Sama jugak dengan projek katil diy tu. Kali pertama jugak buat kabinet dapur ni dengan bahan dan peralatan yang terhad.


Saya gunakan kayu 1/2x2 sebagai rangka dan plywood putih sebagai body. Kalau ikutkan saya nak pakai bloackboard 18mm je tapi memandangkan kat kuala berang ni saya tak tau kat mana ada jual bloackboard terpaksa la pakai plywood putih tebal 3mm.


Untuk buat body tu saya potong plywood tu kemudian tampal pada rangka. Sama jugak dengan rak. Buat rangka dulu pastu tampal plywood putih.


Untuk kemasan bahagian rangka tu saya tampal dengan edging warna putih seperti dalam gambar pertama. Kalau kt kedai hardware buat perabot kt kuala terengganu dia panggil "lacing".


Macam ni la rupanya bila dah siap pasang bawah table top. Boleh la mentua saya letak barang2 masakan dia. Cuma pintu je saya tak sempat nak buat. Nanti ada masa saya nak buat jugak. Ukuran pun dah ambil. Sekarang ni tengah sibuk nak buat tempahan kabibet rak kasut kawan saya dengan stand pancing.

Comments

Popular posts from this blog

Jenis-jenis Kereta

Projek Katil DIY