Meteor Menghentam Russia


Satu letupan kuat kira-kira 900 kilometer timur Moscow hari ini mungkin telah disebabkan oleh meteorit, kata pegawai kecemasan Rusia.
 
Saksi berkata satu meteorit terhempas ke dinding berhampiran kilang zink di rantau Chelyabinsk, yang telah mengakibatkan gangguan Internet dan perkhidmatan mudah alih
di bandar ini. Letupan dilaporkan mencetuskan Gelombang Kejut yang berlaku di tingkap bangunan yang berdekatan tempat terhempas dan mencetuskan gangguan penggera kereta.


"Ia adalah pasti bukan kapal terbang" kata pegawai kecemasan kepada Reuters. "Kami mengumpul banyak maklumat dan tidak mempunyai data mengenai mangsa setakat ini."


Pegawai-pegawai mengesyaki letupan itu mungkin telah disebabkan oleh hentaman meteor. Mengenai laporan awal mempunyai letupan yang berlaku pada ketinggian kira-kira 30,000 kaki. Satu laporan dari sumber kurang dipercayai bahawa meteorit telah dimusnahkan sebelum dikesan, tetapi ada sedikit bukti bahawa terdapat video yang menangkap imej dan audio hentaman meteor itu.

Comments

Popular posts from this blog

Jenis-jenis Kereta

Projek Katil DIY

Kabinet Dapur DIY Eksperimen