Kajian Polis: Kanak-kanak Berwajah Hodoh Mudah Didera

 Berikut adalah petikan berita yang disiarkan tentang penderaan kanak-kanak.
 
KUALA LUMPUR - Polis telah mendapati bahawa kanak-kanak yang mempunyai wajah yang tidak cantik atau comel adalah lebih cenderung untuk menjadi mangsa penderaan.

Polis Diraja Malaysia (PDRM) Jabatan Siasatan Jenayah Ketua Penolong Pengarah (Seksual, Penderaan dan Kanak-kanak Bahagian Siasatan), ACP Hamidah Yunos berkata walaupun di kalangan adik-beradik, kanak-kanak yang tidak cantik sering menjadi sasaran kemarahan ibu bapa.


Beliau berkata, kajian oleh PDRM juga mendapati bahawa ibu bapa yang mendera anak-anak mereka juga pernah menjadi mangsa dera semasa mereka di alam kanak-kanak.


"Tekanan kerja juga boleh menjadi faktor di mana ibu bapa melepaskan kemarahan ke atas anak-anak mereka," katanya. 
Beliau berkata kes-kes kanak-kanak yang didera oleh pembantu rumah berlaku apabila mereka berasa tertekan oleh ibu bapa kanak-kanak tersebut.




Hamidah berkata dalam kebanyakan kes penderaan kanak-kanak, ibu bapa atau penjaga pada mulanya akan mereka cerita kanak-kanak itu mengalami kecederaan akibat dari terjatuh.


"Selepas didera setiap hari, kecederaan mungkin menjadi lebih  kritikal dan barulah kanak-k
anak akan dibawa ke hospital atau klinik untuk rawatan," katanya.


Beliau berkata doktor yang merawat kanak-kanak itu boleh membuat laporan polis jika dia mengesyaki bahawa kanak-kanak itu telah didera.


Polis akan menghubungi Jabatan Kebajikan Masyarakat yang akan memberi kaunseling atau perlindungan kepada mangsa, katanya. Beliau berkata sejumlah 285 kes penderaan kanak-kanak dilaporkan tahun lepas, daripada 242 kes pada tahun 2012.


"Ini menunjukkan bahawa orang awam, termasuk doktor, adalah lebih sensitif kepada kes penderaan kanak-kanak dan bersedia untuk tampil ke hadapan untuk melaporkan perkara itu kepada polis.


"Ia juga menunjukkan bahawa masyarakat telah menyedari bahawa penderaan kanak-kanak adalah satu jenayah," katanya.


Beliau berkata statistik menunjukkan bahawa kebanyakan mangsa penderaan kanak-kanak pada tahun 2010 dan 2011 adalah antara umur satu dan tujuh tahun.


Berdasarkan statistik, kebanyakan kes-kes penderaan kanak-kanak dilaporkan tahun lepas adalah di Selangor dan Johor Baharu, berjumlah 67 di setiap negeri, diikuti oleh Pulau Pinang (25), Negeri Sembilan (24), Kuala Lumpur (18), Sarawak (15), Melaka (13), Perak (12), Kelantan (10), Sabah (10), Pahang (9), Kedah (8), Terengganu (4) dan Perlis (3).
-Bernama


 Oleh itu, janganlah kita mendera kanak-kanak kerana mendera kanak-kanak adalah satu jenayah. 

Comments

Popular posts from this blog

Jenis-jenis Kereta

Kabinet Dapur DIY Eksperimen

Projek Katil DIY